Eerste colleges en business bezoeken

12 juli 2017 - Beijing, China

3 en 4 juli 2017

Maandagochtend om 9:00 begon de zomerschool voor mij met het vak Chinese Tradition and it's Transformation after 1949. Het vakantiegevoel van de dagen ervoor was duidelijk nog niet helemaal uit mijn systeem, want helaas kwamen we iets te laat binnen bij de les. Gelukkig hadden we een erg enthousiaste docent, die hier absoluut geen probleem van maakte. Door de naam van het vak dacht ik dat ik te maken had met een misschien wat saai beleidsvak (sorry mensen die dit interessant vinden). Dit bleek totaal niet zo te zijn. We leren hier vooral over tradities binnen de Chinese samenleving en hoe deze zijn verandert in de loop van de jaren; erg interessant. Een leuk weetje dat ik bijvoorbeeld heb opgedaan: wanneer je vader overlijdt zou je drie jaar hetzelfde kostuum moeten dragen (misschien de reden dat sommige chinezen zo stinken?) en dat problemen op worden gelost binnen families zelf  (misschien dat de schrijver van game of thrones hier zijn ideeën van heeft gehaald). Het vak moeten we afsluiten door het houden van twee presentaties (super relaxed!).

Om 12:00 ging de bel en ben ik met de meiden uit mijn projectgroep gaan lunchen in de universiteitskantine. We hebben hier omgerekend voor ongeveer 33 cent gegeten (invoeren op de Tu/e zou ik zeggen). Na onze goede gesprekken - lees: sappige vrouwen verhalen - zijn we naar het Teaching gebouw gelopen om daar te gaan vergaderen met de rest van onze projectgroep.

15:10 begon mijn tweede les: Chinese Folklore en Culture. Het vak vind ik interessant, maar de vrouw die het geeft heeft duidelijk nog wat moeite met haar Engels. Dit mag echter de pret niet drukken, want ze is duidelijk enthousiast over alle mythes, tradities etc die China te bieden heeft. Ik ben benieuwd naar haar verhalen.

Een collegedag op PKU duurt lang (tot 17:00 of 18:00) dus vrijwel gelijk na college zijn we met een groep opzoek gegaan naar westers eten. Het werd pizza, absoluut niet mijn idee. Maar nadat de reusachtige, ruim belegde pizza's voor mijn neus verschenen was ik toch ook wel om. Hier wilde ik best wel een keer terugkomen als ik de rijst en noodles zat was. Met onze groep was ook een andere Nederlander meegegaan die aan de zomerschool studeert, dit zijn er overigens nog best wat.

Na de pizzas ben ik richting mijn bed gegaan, de volgende dag begonnen mijn lessen namelijk al om 8:00. Helaas kon ik niet heel goed inslaap komen. Dus ben ik dinsdag na mijn eerste les even teruggegaan naar GV om daar bij te slapen. Na mijn dutje ben ik begonnen aan mijn zoektocht naar fatsoenlijk brood (dit ga je toch een beetje missen). I succeeded! Oké het brood is niet geweldig, maar de jam is prima en verbloemd de smaak van het brood prima. 's middags had ik les tot 18:00. Tijdens deze les heb ik volgens mij alle vreemde wezens die ze goden noemen voorbij zien komen.

In avond ben ik met een klein groepje uiteten geweest om meer informatie te krijgen over een bestuursjaar bij de NAHSS. Dit was enorm interessant en ik ben zeker aan het overwegen om na mijn bachelor te solliciteren voor een bestuursjaar.

Rond half 10 begonnen we aan onze zoektocht naar een taxi om naar de club te gaan. We moesten voor 11 uur in de club zijn om een privétafel te krijgen met onbeperkte champagne. Helaas was een taxi krijgen onmogelijk en besloten na ongeveer een kwartiertje alsnog de metro te nemen. Dit zou echter een klein uurtje duren en daarna nog een half uur lopen, waardoor we niet op tijd in de club waren. Geen privétafel dus, maar dat maakte de avond zeker niet minder leuk. Alsnog waren namelijk alle drankjes gratis en hebben we genoten van een geweldige avond samen. Rond een uur of 4 's nachts lag ik in bed. Zo grappig wan in Nederland is het dan dus 10 uur 's avonds, dus heb ik nog met thuis gebeld.

5 juli 2017

Rond 13:30 stonden alle 30 studenten klaar in hun business formal pakjes (lees: zweetkleding) om naar de Nederlandse ambassade te gaan. We werden hier hartelijk ontvangen met thee en koffie, vooral dat laatste was voor vele een geweldig moment op zich.  Wat ook grappig was, was het gevoel dat je weer even in Nederland was. Dit kwam gedeeltelijk door de taal maar ook door het te schattige portret van Willempie en Maxima. We hebben hier twee interessante presentaties gekregen, al was aan veel koppies te zien dat ze moeite hadden de concentratie te behouden na de wilde avond ervoor.

Na deze algemene presentaties gingen we met de onze projectgroep (Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap) samen zitten voor een sessie met een vertegenwoordiger van NESO. Dit was een enorm interessant gesprek voor beide partijen. Sinds het wegvallen van ons contactpersoon vanuit het ministerie was voor vele de relevantie van het project erg gedaald. Na het gesprek met Bert van NESO raakte ik weer erg gemotiveerd om een goed eindproduct af te leveren. We hebben dus ook meteen een vervolgafspraak gemaakt voor de dinsdag er op. We zullen dan al onze vragen kunnen stellen en ontmoeten de rest van het personeel van NESO.

Na de borrel op de ambassade zijn we naar het fancy dumpling restaurant geweest (met 1 michelinster!!). Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik dumpling op heb. De hele setting was net als in de films en de plaatjes op internet. En nog belangrijker; de smaak was heerlijk! Als ik tijd heb ga ik hier zeker nog een keer langs! We hebben met een groepje vegetariërs erg lang getafeld waardoor we pas rond 11 uur terug waren opp GV. Vandaag was weer een heerlijke dag in Beijing!

6 en 7 juli 2017

In denk dat goden waarover we bij het vak Chinese Folklore en Culture hebben geleerd vandaag een slechte dag hadden. Vandaag besefte we ons namelijk dat het inderdaad regenseizoen was in Beijing. De hele dag is het met bakken uit de hemel gekomen. Gelukkig is het niet koud door de nogsteeds bijna 30 graden die het hier is en daarnaast hadden we de hele dag college (9:00 -18:00) dus viel de hinder wel mee. In de pauze heb ik gekeken of ik een Peking University shirtje kon fixen, maar helaas zijn de kleine maat shirtjes doorschijnend en beginnen de vesten vanaf maat M. Over een paar dagen nog maar een keer langs dan.

's avonds ben ik voor het eerst bij de Carrefour geweest. Hier heb ik allerlei aparte fruitsoorten gekocht, zodat ik genoeg vitamientjes binnen blijf krijgen (jaja mam!). Daarna zijn we naar een leuk tentje geweest waar w zelf onze noodle bowl konden samen stellen. Volgens op tijd naar bed want vrijdag zou een zware dag worden.

Vrijdag had ik namelijk om half 9 voor de receptie afgesproken met een paar andere vroege vogels om naar Summerpalace te gaan. Zoek vooral een paar fotootjes op, want het is echt een van de mooiste plaatsen op de wereld waar ik geweest ben. Het staat ook niet voor niets op de werelderfgoedlijst. Nadat we kletsnat van het zweet, sorry voor de details, boven aankwamen hadden we prachtig uitzicht over dit deel van de stad. Dit kwam, omdat het de dag ervoor met bakken uit de hemel kwam, waardoor de smog een soort van wordt weggespoeld. Natuurlijk werden hierboven genoeg kiekjes genomen.

Rond 13:00 waren we terug op GV, waarna we met de hele groep vertrokken zijn naar Schwarzman scholarship. schwarzman scholarship is een prestigieus leiderschapsmaster. Zo wordt mooi op de website verwoord: 'Designed to prepare the next generation of global leaders, Schwarzman Scholars is the first scholarship created to respond to the geopolitical landscape of the 21st Century. Whether in politics, business or science, the success of future leaders around the world will depend upon an understanding of China’s role in global trends.'. Na binnenkomst wist iedereen meteen dat dit echt next-level werk was (en dit voor een groep van 'excellente' studenten). Kwam je hier binnen dan was je ook letterlijk binnen. De advisory board bestaat bijvoorbeeld uit een Tony Blair en een Nicolas Sarcozy. Wat ik ook heel mooi vond aan deze academie is dat er academisch vrijheid was. Voor ons heel gewoon, maar in China dus absoluut niet. Je kan hier niet zomaar een discussie starten met je docent, of een paper schrijven over gevoelige onderwerpen. Zo kapte de docent van een vak laatst een meisje af die begon over studentenprotesten die een aantal jaar geleden in China waren door simpel weg te antwoorden 'Ok , let's take a break'.  Maar goed, terug naar de academie. Ik was enorm onder de indruk van alles wat ik zag en hoorde en raakte natuurlijk ook super enthousiast. Kon je als je hier binnenkwam de volgende Mark Rutte worden? Met hard werk waarschijnlijk wel, maar let wel, er werd gemiddeld 0 tot 1 Nederlander per jaar aangenomen. Natuurlijk is dromen altijd toegestaan en het mooiste van de dag vond ik dat je met een groep mensen zit die net als jij altijd voor het hoogst haalbaren willen gaan en dus enorm gemotiveerd wordt door het gedeelde enthousiasme.

's avonds hebben we - heel erg - frietjes gegeten, wel met een of andere hele pittige wrapjes, waardoor ik tranen met tuiten aan het huilen was. Sorry dit kwam dus nog niet door heimwee. Dat neemt niet weg dat ik het heerlijk vind om soms even met het thuisfront te bellen! Na de frietjes ben ik met een klein groepje in het restaurant gebleven, waar we een heerlijke avond hebben gehad met meerdere biertjes en goede verhalen.

8  en 9 juli

Vandaag zouden we om 8:00 vertrekken naar het 798 Art district met de hele zomerschool. Ik zeg zouden, want want China zou China niet zijn als er niets mis zou gaan. De bus had mankementen, waardoor we vervolgens pas rond 9:15 vertrokken voor ons 'schoolreisje'. In dus bus zat ik naast een Frans meisje. Dit was erg interessant en gezellig. We spraken over onze landen en ons gedeelde passie voor China. Waar ik ook over verbaasd was: haar Engels was erg goed (voordelen blijken dus duidelijk niet altijd te kloppen). Het 798 Art District kan omschreven worden als een hipster buurt vol met galerijen en musea. 'Vrijheid' kwam bij me op toen ik door de straatjes slenterden. Het voelde dus ook totaal niet alsof ik in het communistische China liep. Of toch... natuurlijk hing om de twee meter een reminder in de vorm van een camera. Onze docent vertelde dat er wordt gezegd dat Beijing 100% gecoverd is met camera's. Hierdoor pas je op een of andere manier toch iets beter op je woorden. Na een kleine twee uur had ik het 798 Art District wel gezien (zo kunstzinnig ben ik namelijk niet aangelegd). Met klein groepje zijn we vervolgens in de brandende zon opzoek gegaan naar een metrostation die ons naar de meren Hou Hai en Qian Hai zou brengen.

Hou Hai en Qian Hai liggen in een schilderachtige weststad van Beijing. Gezien de temperatuur was het heerlijk om even bij het water te zijn, ook al is alles in China te vies, dus ook het water en konden we dus niet even een duik nemen. Dit kon echter de pret niet drukken en we hebben een heerlijke wandeling langs de meren gehad. Op een gegeven moment kwamen in een meer toeristisch deel waar veel barretjes waren met livemuziek. Ik zal niet zeggen dat wanneer ik straks terug ben in Nederland ik Chinese muziek zal blijven luisteren, maar hier maakte het het plaatje helemaal compleet. Het was puur genieten.

Nadat de meren van ons to-do-lijstje konden worden afgestreept waren we echter nog niet moe, of nouja, ik bedoel niet China-moe. Onze voeten en benen waren al vrij klaar met onze fomo instelling (fear of missing out). We besloten om verder te lopen naar het Jingshan Gongyuan park. Dit park lig in hartje Beijing. Entree was 1 yuan, dit is omgerekend 14 cent. Alleen dit was dus al een heel mooi moment. Het park was prachtig. Ik had sinds mijn aankomst in Beijing nog niet zoveel bomen en gras bij elkaar gezien. Om al het groen in Beijing is trouwens wel vaak een lint gespannen zodat je het niet kunt betreden. Dit komt, heb ik me laten vertellen door een local, doordat er simpelweg te veel mensen hier wonen en anders al het groen zo naar de knoppen zou zijn. Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt in het park is de Kolenheuvel. Via een niet heel veilige, steile trap waan je je naar de top van de berg, onderweg kom je allerlei leuke tempeltje tegen, waarna je een PRACHTIG (ja hoofdletters is hier gepast) uitzicht heb over de stad. Of nouja stad... het is natuurlijk veel te groot dus eigenlijk heb je een prachtig uitzicht over het centrum van de stad. Vanaf hier kon je heel de Verbodenstad zien. Mijn dag kon niet meer stuk. Eenmaal beneden besloten we verstandig te zijn en na een hapje te hebben gegeten richtig ons bed te gaan.

De volgende dag (zondag) hadden we namelijk om 7:00 zelf een bus geregeld die ons naar het natuurgebied Longqing gorge ging brengen. Longqing Gorge lijkt enorm veel op de Franse Dordogne. Het bevindt zich aan de rand van Beijing (dit betekent dus ongeveer drie uur vanuit het centrum). Wat mij naar de ruime week dat ik hier zit al is opgevallen, is dat Chinezen ervan houden om mooie dingen de versieren (lees: verpesten) met tierelantijntjes. Zo werden we de berg op gebracht door een mega grote draak in te stappen waar zich binnenin een roltrap bevond.Verpesting van de natuur zullen veel westerlingen zeggen, maar hier is het heel normaal en ergens maakt dat het ook wel grappig. Vervolgens zijn we met een bootje door de rivieren gaan varen. Ook kon je de berg opklimmen om uitzicht te hebben over de het natuurgebied. Rond een uur of 14:00 stond de bus er weer om ons terug naar GV te brengen. We waren allemaal gesloopt, dus dat de airco amper werkte in dus bus maakte de reis er niet veel beter op. Maar goed, we mochten niet klagen na zo'n dag als deze.

1. Evie en Roland:
    14 juli 2017
    Nou een heel avontuur! En je leert veel over de cultuur daarzo zo te lezen. Mooi geschreven! Veel plezier xxx
  2. Marianne Bastings:
    16 juli 2017